Thuiszorgmedewerkers blij met nieuwe zorgapp

Een applicatie waarmee thuiszorgmedewerkers direct toegang hebben tot de cliëntdossiers en hun digitale agenda. Van Neynsel Zorg Thuis – de thuiszorgtak van de ouderenorganisatie – werkt sinds kort met de zorgapp, die gekoppeld is aan het cliëntdossier. Thuiszorgmedewerkers zijn enthousiast. “Je kunt sneller handelen en makkelijk rapportages invoeren.”

Met de app kunnen de teams een beknopte versie van het cliëntdossier inzien. Daarvoor heeft Van Neynsel alle betreffende medewerkers van een mobiele telefoon voorzien. “Daarnaast kunnen we er metingen zoals het gewicht en de suikerspiegel in invoeren”, vertelt Aurora de Gouw, verzorgende IG bij Zorg Thuis bij Van Neynsel De Grevelingen.

Sneller klaar

Voorheen noteerden de thuiszorgmedewerkers veel gegevens op papier, en verwerkten ze die aantekeningen na hun dienst op de computer. “Dat hoeft nu niet meer. Alleen voor grotere zaken, zoals het uploaden van foto’s voor wondplannen, heb je nog de computer nodig. Na je ronde ben je dus sneller klaar. En het schrijven van een rapportage bij de cliënt betekent extra tijd bij die persoon en dat wordt ook als waardevol ervaren, zowel door cliënten als door ons.”
Natuurlijk zijn er kinderziektes, zoals dat de app vrij langzaam opstart. En sommige medewerkers en cliënten moeten er nog aan wennen. “Een cliënt zei ‘zit je nu alweer op dat ding’, toen ik op de app een rapportage maakte”, lacht Aurora. “Maar ook de thuiszorg ontwikkelt zich op digitaal gebied.”