‘Wij zijn de stem van de bewoners’
Hoe ervaren bewoners de zorg die ze krijgen? Wat missen ze? Wat zijn hun wensen? Waar worden ze blij of juist verdrietig van? Al deze vragen zijn belangrijk voor de cliëntenraden van Van Neynsel. Want die raden zijn de stem van de bewoners, en de verbinding met het management. Elke locatie van Van Neynsel heeft een eigen lokale cliëntenraad. En uit die raden zitten afgevaardigden in de centrale cliëntenraad, afgekort CCR. Onlangs startte Bob van ’t Geloof als onafhankelijk voorzitter van de CCR.
2023 is door Van Neynsel uitgeroepen tot ‘Jaar van de medezeggenschap’. Dat betekent dat de medezeggenschap – de stem van de bewoners en cliënten – verbeterd en geprofessionaliseerd wordt. Een prachtige taak, vindt Van ’t Geloof. “Bewoners en cliënten zijn afhankelijk van keuzes die voor hen gemaakt worden. En dat doen management en medewerkers natuurlijk met de beste bedoelingen, maar ze weten niet altijd hoe besluiten in de praktijk uitpakken. Het is dus belangrijk om de ervaring en mening van bewoners te verwoorden. Want pas dan kunnen we een spiegel voorhouden aan het bestuur/management/personeel.”
Spreekbuis
Het belang van een cliëntenraad is dus groot. Zeker als het gaat om mensen die zelf niet (meer) kunnen verwoorden hoe ze zaken ervaren, bijvoorbeeld omdat ze dementie hebben. “Hoe fijn is het dan als iemand voor jou opkomt en namens jou spreekt? Ik heb zelf een vader met dementie gehad, en was op een gegeven moment zijn spreekbuis. Zo zie ik mezelf en de cliëntenraad ook echt: als de stem van de bewoners.”
Medezeggenschap 3.0
Van Neynsel wil met ‘medezeggenschap 3.0’ grote stappen zetten in het verbeteren van de stem van de bewoners richting beleidsmakers. Dat gebeurt op verschillende manieren:
- Cliëntenraad on tour.
De centrale cliëntenraad gaat op alle locaties van Van Neynsel vergaderen, om zo meer contact te krijgen met de mensen die we vertegenwoordigen. Dan wordt ook gesproken met de lokale cliëntenraad, de wijkmanager en leidinggevenden. Daarnaast wil Van ’t Geloof regelmatig zijn gezicht laten zien bij activiteiten, zodat hij bewoners kan spreken.
- Professionalisering cliëntenraadsleden.
- Bij de cliëntenraadsleden wordt een mix gezocht tussen ervaringsdeskundigen – dus bewoners of naasten van bewoners – en mensen met een bepaalde deskundigheid op bijvoorbeeld het gebied van zorg, bouwkunde of juridische zaken.
- Ook worden cliëntenraadsleden geschoold. Denk aan een scholingsmiddag vol tips and trics om de ideale cliëntenraad-ondersteuning te kunnen bieden.
- Professionalisering van de eigen werkwijze.
De centrale cliëntenraad werkt aan een jaarplan, missie en visie en huishoudelijk regelement om het werk duidelijker en gestructureerder te maken.
Voorkant
Er worden dus flinke stappen gezet, en Van ’t Geloof juicht dat erg toe. “We doen al aan de voorkant mee; we denken mee en participeren steeds meer bij het maken van beleid. Juist omdat we inspraak en medezeggenschap hebben, is het zo belangrijk dat we echt weten wat er leeft onder bewoners. Doel is nu dus om te zorgen dat elke locatie een cliëntenraad heeft met de juiste mix van mensen die informatie kunnen ophalen en inbrengen in de CCR. Als dat proces goed loopt, ben ik tevreden.”
Mensen
Van ’t Geloof heeft altijd al met en voor mensen willen werken. “Na de pedagogische academie kwam ik in het onderwijs terecht, en daarna in de zorg. Eerst als directeur, daarna als bestuurder. De beleidskant dus. Daarnaast heb ik ook altijd in raden van toezicht gezeten. Een aantal jaar geleden kwam de cliëntenraad van GGZ Oost Brabant op mijn pad. En dat vond ik erg leuk. Toen ik de vacature voor een voorzitter voor de CCR van Van Neynsel zag, was ik ook direct enthousiast.”
Tot slot: “De cliëntenraad is er voor alle cliënten. Heeft u een wens, idee, opmerking en/of probleem: meld het bij de cliëntenraad van uw locatie. Heeft u een hart voor de medemens en wilt u op een positieve manier iets kunnen betekenen, meld u dan vooral aan. De CCR gaat graag met u in gesprek.”