Succesvolle kickoff AI/RPA-platform
Een succesvolle kickoff van de platformbijeenkomst over AI/RPA, oftewel kunstmatige intelligentie / robot proces automatisering (robotisering). Ouderenzorgorganisatie Van Neynsel uit Den Bosch stuurde een open uitnodiging voor collega-zorgorganisaties die meer willen weten of kennis willen delen over AI/RPA. De opkomst was groot, net als de behoefte aan een platform om kennis te delen.
“Anderhalf jaar geleden zijn wij gestart met deze reis, om te kijken wat AI/RPA onze sector kan bieden”, vertelde Jeroen van Bommel, directeur bedrijfsvoering van Van Neynsel. “We merken dat veel organisaties nog zoekende zijn of aan het begin van de ontwikkelingen staan. Wij hebben al wat pionierswerk verricht, en kregen het spontane idee om gelijkgestemden uit te nodigen om te onderzoeken of we samen kunnen optrekken en van elkaar kunnen leren. Samen sta je tenslotte altijd sterker en niet iedereen hoeft zelf het wiel uit te vinden. Zo ontstond een droom om het gebruik van AI/RPA voor alle zorgorganisaties (groot en klein) in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg mogelijk te maken. We faciliteren met het platform kennisdeling, best practices en beheer van de tools. En we hadden niet durven dromen dat deze droom zo snel concreet zou worden.”
Softwarerobot en persoonlijke virtuele assistent
Van Neynsel is met ruim 1.000 medewerkers een middelgrote vvt-organisatie (verpleging, verzorging en thuiszorg), maar in verhouding al redelijk ver met de ontwikkelingen op het gebied van AI en RPA. Zo handelt een softwarerobot al diverse administratie-processen af in voornamelijk het primaire proces, waardoor verschillende administratief repeterende werkzaamheden niet meer door medewerkers hoeven te worden uitgevoerd. Ook factuurverwerking, Beoordeling Eigen Medicatie (het op een systematische manier nagaan welke ondersteuning nodig is bij het bestellen, bewaren en gebruiken van medicijnen) en het herindicatieproces zijn al gerobotiseerd, om een paar voorbeelden te noemen. Ontwikkelingen richting een persoonlijke virtuele assistent voor elke medewerker zijn momenteel de eerste testfase ingegaan. Alles met als doel het werk te vergemakkelijken, administratieve lasten te verlichten en datakwaliteit te verbeteren en zo succesvol mogelijk te kunnen inzetten, bijvoorbeeld rondom het voorspellen van verzuim.
Informatie halen en delen
De aanwezigen hadden veel belangstelling voor de ervaringen en verhalen van Van Neynsel. Er werden vragen gesteld, complimenten gegeven maar er werd vooral veel informatie opgehaald en gedeeld. Precies de reden dat Van Neynsel een platform in het leven wil roepen.
Transitiemanager Robert Boelhouwer van Van Neynsel is trots op de eerste bijeenkomst. “De opkomst was groot, net als het enthousiasme en de nieuwsgierigheid. Wij hebben de wijsheid heus niet in pacht, maar hebben inmiddels wel al ervaring die we graag willen delen. Mede omdat we in onze sector grotendeels voor dezelfde uitdagingen staan en AI/RPA kan bijdragen aan oplossingen hiervoor. In het algemeen bleek dat er veel animo is om dit platform vorm te geven en elkaar te blijven voeden met informatie, inspiratie, advies en samenwerkingsmogelijkheden. Dus ons initiatief is absoluut geslaagd en krijgt snel een vervolg.”
Dank aan de aanwezigen van Alerimus, Archipel, Argos Zorggroep, BrabantZorg, De Wever, Florence, Het GastenHuis, IedereenZorgt, Kempenhaeghe, Maaswaarden, Mijzo, Thebe, Vecht en IJssel, Vitalis, Vughterstede, Zorggroep Elde Maasduinen, Zuidwester en VGZ Zorgkantoor.

Ook interesse om aan te sluiten bij het platform? Stuur dan een mail naar rpa-ai@vanneynsel.nl.