Oog voor de mens

Bij Van Neynsel willen we dat ouderen, ook wanneer het leven ingrijpend verandert, hun eigen leven kunnen blijven leiden in een vertrouwde omgeving, ondersteund door naasten en het sociale netwerk. We kijken samen naar wat het leven de moeite waard maakt en ondersteunen daarbij, zonder het over te nemen. We richten ons op kwaliteit van bestaan en focussen daarbij op wat nog wel kan volgens de methodiek van de Sociale Benadering.

Uitkomst cliëntenraadplegingen

Onze medewerkers krijgen van de bewoners een 8,1 en van de cliënten van de thuiszorg een 8,6.

Deze cijfers van de cliënten laten zien dat we trots mogen zijn op onze medewerkers.

De resultaten van de cliëntenraadplegingen laten zien dat Van Neynsel over het algemeen hoog wordt gewaardeerd door haar cliënten en vertegenwoordigers van de bewoners. Er is een sterke tevredenheid over de aandacht en zorg van de medewerkers, de kwaliteit van de verpleging en de mate waarin cliënten zich gehoord voelen. Natuurlijk zijn er ook gebieden waarop verbetering mogelijk is, zoals de flexibiliteit in zorgplanning en de communicatie. We gebruiken deze feedback om de zorgverlening verder te optimaliseren en de tevredenheid onder de cliënten in de komende jaren verder te verhogen.

Concrete vervolgstappen die zijn genomen op basis van de uitkomsten zijn:

1. Analyse met lokale cliëntenraden en uitzetten van lokale acties.
2. Aanpak versterking van communicatie tussen zorgverleners en cliënten door:

  • aanpassen informatievoorziening door Zorgbemiddeling en locaties voorafgaand aan de verhuizing naar Van Neynsel door middel van gezamenlijk huisbezoek en afspraken wie wanneer wat doet in informatievoorziening;
  • opstarten van project ‘Samenspel’ waarbij meer explicieter vorm wordt gegeven aan het samenspel tussen het sociale netwerk van de bewoner, de bewoner zelf en de professionele zorg en begeleiding; en
  • selectie van nieuw zorgdossier dat beter aansluit bij onze visie op kwaliteit van leven.

Bevindingen interne audits

Dit jaar zijn er interne waarderende audits uitgevoerd op persoonsgerichte zorg en mondzorg. De auditverslagen zijn besproken in de stuurgroep kwaliteit en veiligheid. Organisatiebrede  verbeteracties zijn uitgezet en worden gemonitord door de stuurgroep. De locatiespecifieke verbeterpunten zijn gedeeld met de managers locatie.

Persoonsgerichte zorg

waarderingspunten:

  • medewerkers hebben aandacht voor persoonsgerichte zorg en hanteren een creatieve aanpak
  • medewerkers hebben baat bij het ‘Oog voor u gesprek’ waarbij voor verhuizing iemand al beter in beeld wordt gebracht
  • medewerkers ondersteunen de ‘wil’ van de cliënt en hebben lef om op basis hiervan bepaalde keuzes te maken ten behoeve van verhoging welzijn

aandachtspunten:

  • het invullen van de biografie van de bewoner
  • verwachtingenmanagement bij familie/naasten
  • onderzoeken hoe de samenwerking tussen medewerkers zorg, welzijn en eten verder geoptimaliseerd kan worden

Mondzorg

waarderingspunten:

  • bewoners hebben de keuze hun eigen tandarts te behouden
  • op de locatie waar recent een nieuwe mondzorgaanbieder is gestart is er duidelijk verschil te merkbaar in positieve zin dan voorheen

aandachtspunten:

  • bewoners die niet zelf kunnen poetsen worden ondersteund maar verdieping ontbreekt
  • medewerker worstelen met de kaders van de wet zorg en dwang en de Sociale Benadering (vrijheid versus veiligheid)