Terug naar boven

Veel gestelde vragen

Actueel

Hoe blijf ik op de hoogte over ontwikkelingen binnen Van Neynsel?

De meeste informatie over Van Neynsel vindt u op onze website. Daarnaast plaatsen we regelmatig berichten op Facebook.

Algemeen Van Neynsel

Hoe kan ik overstappen naar Van Neynsel?

Wilt u meer informatie over Van Neynsel of overweegt u over te stappen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Ik heb een compliment of klacht. Waar kan ik terecht?

Van Neynsel wil graag dat haar klanten voor Van Neynsel blijven kiezen. Daarom werken we continu aan onze kwaliteit. Bent u niet tevreden of juist bijzonder tevreden? Dan horen we dat graag. U helpt ons met uw feedback. Hiermee verbeteren we de dienstverlening.

Heeft u suggesties om de zorg en dienstverlening te verbeteren of bent u juist bijzonder tevreden? Neemt u dan contact op met onze klantenservice op 073-822 80 00. Ook vinden we het fijn wanneer u een positieve beoordeling achterlaat op www.zorgkaartnederland.nl. Een compliment wordt gedeeld met de afdeling of medewerker(s) die u zo goed geholpen hebben.

Heeft u een klacht? Die willen we graag zo goed mogelijk oplossen. Op onze website leest u alles over de klachtenregeling van Van Neynsel.

Ik hoor vaak termen als extramuraal en intramuraal. Wat is dat?

Extramurale zorg betekent dat u nog thuis woont en daar zorg of ondersteuning krijgt. Bij intramurale zorg woont u in een verpleeg-/verzorgingshuis waar 24 uur per dag zorg aanwezig is. 

In welke gemeenten is Van Neynsel actief?

Ouderenzorgorganisatie Van Neynsel heeft vier woonzorglocaties in 's-Hertogenbosch en één in Vught.

In 's-Hertogenbosch zijn er Antoniegaarde, De Grevelingen, De Taling en Eemwijk. Naast Eemwijk ligt Residentie Rivièraa, waar Van Neynsel zorg levert.

In Vught biedt Van Neynsel Boswijk een comfortabele en veilige woonomgeving voor mensen met dementie.

Wat is een indicatie?

Als u langdurige zorg nodig heeft, is een indicatie verplicht. Met een geldige indicatie wordt een groot deel van de kosten vergoed. Als u een indicatie krijgt, ontvangt u ook een zorgprofiel. Het zorgprofiel geeft aan hoeveel zorg u nodig heeft. Samen met Van Neynsel bepaalt u de precieze invulling van de zorg. 

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) doet de indicatiestelling.

Zijn er bezoektijden bij Van Neynsel?

De locaties van Van Neynsel kennen geen bezoektijden. U kunt meestal gewoon binnenkomen. Toch kan het voorkomen dat bezoek niet uitkomt. Bijvoorbeeld als bewoners verzorgd worden of bezig zijn met therapie of een activiteit. Bespreek van tevoren met de bewoner of verzorger wanneer bezoek het beste uitkomt.

Zijn er wachtlijsten bij Van Neynsel?

Woonzorglocaties

Vanzelfsprekend houden wij rekening met uw voorkeur voor de Van Neynsel locatie waar u graag zou willen wonen. Soms kan er echter sprake zijn van een wachtlijst. Als dat het geval is, bespreekt onze klantenservice al tijdens het eerste contact mogelijke alternatieven met u. Want als u zorg nodig heeft, zoeken we altijd naar een manier om die zorg zo snel mogelijk te geven. Dit heet overbruggingszorg. Gedurende de wachttijd en tijdens de periode van overbruggingszorg houdt de zorgbemiddelaar contact met u. Wilt u informatie over beschikbare plaatsen, neem dan contact op met de Klantenservice.

Geriatrische revalidatie

Door de tijdelijke aard van het verblijf op de geriatrische revalidatie geldt voor die afdeling over het algemeen geen wachtlijst. Voor de actuele situatie verzoeken wij u contact op te nemen met de afdeling op telefoonnummer 073-5535355.

 

Algemene vragen zorg

Hoe vraag ik zorg aan?

Voor zorg die valt onder de Wet langdurige zorg is een indicatie nodig. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) toetst welke mate van zorg u nodig heeft. Wilt u hierover mee weten, neem dan contact op met de medewerkers van de Klantenservice van Van Neynsel. Zij kunnen u alles vertellen over de zorgmogelijkheden binnen Van Neynsel. Ook kunnen zij u verwijzen naar iemand die hulp kan bieden voor het aanvragen van een indicatie.

Wat is een eigen bijdrage?

Voor een deel van de zorg die valt onder de Wet langdurige zorg geldt een eigen bijdrage. Het Centraal Administratie Kantoor stelt de hoogte van de eigen bijdrage vast. Hoe hoog de eigen bijdrage is, hangt af van uw leeftijd, uw inkomen en de persoonlijke samenstelling van uw gezin. 

Wat is een zorgprofiel?

Niet iedereen met een Wlz-indicatie heeft dezelfde soort en hoeveelheid zorg nodig. Daarom bestaan er zorgprofielen, voorheen ook zorgzwaartepakketten (ZZP's) genoemd. Een zorgprofiel geeft aan wat voor zorg iemand nodig heeft. Op basis van het zorgprofiel maakt u met Van Neynsel afspraken over de precieze invulling van de zorg. Dit wordt vastgelegd in een zorgplan.

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Welke zorg valt onder de Wet langdurige zorg?

De Wet langdurige biedt zorg aan mensen met een langdurige zorgbehoefte. U heeft vaak 24 uur per dag nabijheid van zorg nodig. Zorg die binnen de Wlz valt kan zowel thuiszorg, als verpleeg-en verzorgingshuiszorg zijn.

Behandeling en revalidatie

Ik heb fysiotherapie nodig. Kan dat via Van Neynsel?

Medewerkers van het Kennis en Behandelcentrum (KBC) hebben ruime ervaring in het behandelen van specifieke klachten van ouderen. Het is mogelijk behandeling of therapie te krijgen in één van de behandelcentra, maar desgewenst ook bij u thuis. 

Ik woon alleen en krijg binnenkort een nieuwe heup. Kan ik daarna thuis blijven wonen?

Het antwoord op uw vraag is afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden en ziektegeschiedenis. Soms is revalidatie nodig voordat u weer naar huis kunt. Wanneer tijdens uw ziekenhuisopname blijkt dat u niet meteen naar huis kunt, neemt het ziekenhuis contact op met de transmuraal medewerker van de Van Neynsel revalidatieafdeling. Zij bespreken of revalidatie een goede optie is voor u. Daarna beoordeelt de Specialist Ouderengeneeskunde of u er voor in aanmerking komt.

Bij Geriatrische Revalidatie Van Neynsel, gesitueerd in het Jeroen Bosch Ziekenhuis,  werken we er aan dat u na kortdurende revalidatie weer zelfstandig thuis kunt wonen. Eventueel met aanvullende zorg thuis. Ook zonder indicatie kunt u een herstelperiode doorbrengen bij Van Neynsel. De verblijfskosten zijn dan voor eigen rekening.

Welke specialistische behandelingen biedt Van Neynsel?

In het Kennis en Behandelcentrum (KBC) van Van Neynsel werken verschillende behandelaren: fysiotherapeuten, logopedisten, psychologen, ergotherapeuten, geestelijk verzorgers en diëtisten. Ook heeft Van Neynsel specialisten ouderengeneeskunde in dienst. Zij helpen kwetsbare ouderen en chronisch zieken met verschillende gezondheidsproblemen. 

Belangrijkste afkortingen

Wat is de WMO?

Als u nog thuis woont maar ondersteuning nodig heeft, kunt u gebruikmaken van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Denk aan hulp in de huishouding, dagbesteding of begeleiding. Aanvragen voor ondersteuning lopen via uw gemeente.

 

Wat is een PGB?

PGB staat voor Persoons Gebonden Budget. Met een persoonsgebonden budget kunt u zelf zorgverleners inhuren of zelf hulpmiddelen aanschaffen.

Wat is het CAK?

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) zorgt voor een goede uitvoering van financiële regelingen. Als u zorg ontvangt vanuit de Wet langdurige zorg, dan betaalt u een eigen bijdrage. Het CAK stelt de hoogte van deze eigen bijdrage vast. 

Wat is het CIZ?

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) is een onafhankelijke organisatie die beoordeelt welke zorg u nodig heeft. Zij geven een indicatie af met een bijbehorend zorgprofiel. 

Dagbesteding

Voor wie is dagbesteding bedoeld?

Van Neynsel heeft meerdere ontmoetingsplekken (Huiskamers) voor zelfstandig wonende ouderen die behoefte hebben aan contact, gezelschap, activiteiten of een maatje. Deze dagbesteding helpt om eenzaamheid bij ouderen te verminderen en mantelzorgers te ontlasten. U vindt de dagbesteding in onze locaties AntoniegaardeZuiderschans, Wijkpunt De Westhoek en Hof van Engelen.

Waar kan ik dagbesteding vinden?

Van Neynsel biedt in samenwerking met Divers:

Daarnaast biedt Van Neynsel Antoniegaarde van 9.30 - 15.30 uur dagactiviteiten.

Wat zijn de kosten voor dagbesteding?

Als u thuis woont en een indicatie heeft voor begeleiding in groepsverband (WMO) of u heeft een indicatie voor een zorgprofiel binnen de Verpleging & Verzorging (WLZ), dan kunt u meestal zonder extra kosten deelnemen aan de dagbesteding. U betaalt dan wel de vastgestelde eigen bijdrage die is verbonden aan de indicatie.

 

Heeft u geen indicatie, maar wel interesse om deel te nemen aan gezellige activiteiten? Van Neynsel biedt in samenwerking met Divers op maandag dagbesteding aan bij Zuiderschans, op dinsdag in Wijkpunt De Westhoek en op vrijdag in Huiskamer Engelen. Er wordt een vergoeding van slechts € 3,50 voor de lunch gevraagd.

Service en diensten

Kan ik geholpen worden met klusjes in huis?

Van Neynsel werkt samen met betrouwbare partners. Heeft u een specifieke vraag, neem dan contact op met de Klantenservice

Thuis koken lukt niet meer zo goed. Kan ik warme maaltijden bestellen bij Van Neynsel?

Van Neynsel heeft een maaltijdservice voor mensen die niet meer thuis kunnen of willen koken. Ook uw boodschappen kunt u thuis laten bezorgen.

Staat uw vraag er niet bij?

Heeft u een andere vraag?

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de Klantenservice van Van Neynsel.

Vacatures en vrijwilligerswerk

Kan ik een maatschappelijke stage doen bij Van Neynsel?

Middelbare scholieren kunnen een maatschappelijke stage doen bij Van Neynsel en zo ervaren wat de zorg aan ouderen betekent. Meer weten? Bel 073 - 822 81 87 of stuur een mail.

Kan ik vrijwilligerswerk doen bij Van Neynsel?

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor Van Neynsel. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan het welbevinden van onze cliënten. Heeft u wekelijks, maandelijks of misschien eenmalig een paar uurtjes beschikbaar? Meld u dan aan.

Waar kan ik vacatures vinden?

Onze vacatures zijn te vinden op deze website.

Verwijzers

Ik zoek informatie over crisisopname. Waar vind ik die?

Verwijzers kunnen terecht op de website van het Landelijk Dementieprogramma Den Bosch en omstreken. Hierop staan de beschikbare crisisbedden in de regio. Ook vindt u op deze website een beslisboom.

Verzekeringen

Heb ik een aansprakelijkheidsverzekering nodig als ik woon op een locatie?

U dient zelf te zorgen voor een aansprakelijkheidsverzekering.

Heb ik een zorgverzekering als ik woon op een Van Neynsel locatie?

U bent wettelijk verplicht een eigen ziektekostenverzekering af te sluiten. Een aanvullende verzekering is raadzaam, maar niet verplicht.

Is mijn inboedel verzekerd als ik woon op een Van Neynsel locatie?

Van Neynsel verzekert het appartement en de spullen die eigendom zijn van Van Neynsel voor brand. Uw eigen spullen dient u te verzekeren via een eigen inboedelverzekering.

Welzijn

Biedt Van Neynsel ook cursussen?

Op de Van Neynsel woonzorglocaties worden regelmatig cursussen georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan een computercursus of een informatieve bijeenkomst. De cursussen en bijeenkomsten staan vermeld in de activiteitenkalender.

Ook onze vrijwilligers krijgen goede scholing via de VrijwilligersAcademie.

Heeft elke Van Neynsel locatie een brasserie of restaurant?

Elke Van Neynsel locatie heeft een gezellig restaurant/brasserie. Voor een hapje of een drankje is reserveren niet nodig. Wilt u een warme maaltijd gebruiken, dan vinden wij het prettig als u vooraf reserveert. U kunt bellen naar de receptie van de betreffende locatie.

Ik woon zelfstandig, maar zou graag mensen ontmoeten. Wat adviseert u mij?

Van Neynsel heeft verschillende Sociëteiten waar mensen uit de wijk elkaar kunnen ontmoeten. In onze woonzorglocaties zijn minimaal één of soms twee keer per maand bijeenkomsten van de Sociëteit. Aanmelden als Sociëteitslid is gratis. De Klantenservice kan u er meer over vertellen. 

Wandel je fit is ook een leuke en actieve manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Per locatie zijn er wekelijks wandelingen met mensen uit de wijk. Daarnaast is het een goede manier om aan de conditie te werken.

Vrijwilligerswerk is ook een leuke manier om andere mensen te ontmoeten. U levert zo ook nog een bijdrage aan het welbevinden van onze cliënten. 

Wat is de Van Neynsel Sociëteit?

De Sociëteit is een ontmoetingsplek voor senioren waar u gratis lid van kunt worden. Het doel is anderen te ontmoeten en een gezellige middag of avond te hebben. Elke bijeenkomst heeft een verrassend programma, met aansluitend een gezamenlijke maaltijd. U kunt zich aanmelden als lid van de Sociëteit via de Klantenservice.

Wonen

Hoe kom ik in aanmerking voor een seniorenpluswoning?

Als u staat ingeschreven bij Woonservice, kunt u reageren op het aanbod op de website van Woonservice. Ook in onze seniorenpluswoning wordt zorg geleverd.

 

Kan ik zelf kiezen in welke locatie ik wil wonen?

Vanzelfsprekend houden wij rekening met uw voorkeur voor de Van Neynsel locatie waar u graag zou willen wonen. Soms kan er echter sprake zijn van een wachtlijst. In overleg met u zoeken we naar een alternatieve oplossing voor u. Onze Klantenservice vertelt u hier graag meer over.

Mijn ouders willen graag bij elkaar blijven wonen, kan dat?

Wij doen er alles aan om echtparen bij elkaar te laten wonen. Helaas zijn er soms situaties waarin dat niet mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een dementerende partner met een zware zorgvraag. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.

Wat is een seniorenpluswoning?

Een seniorenpluswoning is een zelfstandige huurwoning in of nabij een locatie van Van Neynsel. U krijgt hier meer zekerheid en ondersteuning. Het is mogelijk gebruik te maken van de faciliteiten van de locatie.

Wat is levensloopbestendige zorg?

Van Neynsel heeft afscheid genomen van de traditionele verpleeghuizen en woonzorgcentra. Wij bieden onze zorg vanuit levensloopbestendige locaties, waar we verschillende soorten zorg aanbieden. Door de aanwezigheid van een restaurant, Sociëteit, winkel, fitness of wellness is elke locatie een bruisend middelpunt in de wijk.

Zorg en ondersteuning

Biedt Van Neynsel ook thuiszorg?

Van Neynsel levert thuiszorg aan bewoners van seniorenpluswoningen en aan mensen die wonen in de wijken rondom onze locaties. Ook hebben we een eigen thuiszorgteam onder de naam Van Neynsel Thuis, dat actief is in Den Bosch-West, Engelen en Bokhoven.

Woont in de directe omgeving van een van onze Parken? Neem dan contact op met de Klantenservice zodat wij kunnen kijken wat we voor u kunnen betekenen.

Ik woon zelfstandig, maar zou graag hulp en ondersteuning krijgen. Wat is er mogelijk?

Verpleging en verzorging in de eigen woning valt onder de wijkverpleegkundige zorg. Hiervoor heeft u een indicatie nodig. Onze Klantenservice kan u hier alles over vertellen.

Mijn dochter verzorgt mij thuis, maar gaat op vakantie. Kan de zorg tijdelijk worden overgenomen?

Afhankelijk van het type zorg dat u krijgt, zijn er mogelijkheden voor tijdelijke opvang in één van de woonzorglocaties van Van Neynsel. Neem hiervoor contact op met de Klantenservice.

 

Mijn familie verzorgt mij thuis, maar de zorg valt zwaar. Is er ondersteuning mogelijk?

Van Neynsel kan u helpen om de zorg van uw naasten te verlichten. Bel hiervoor eens met de Klantenservice. Zij geven u graag uitleg over de mogelijkheden. 

Mijn man wordt dement en dat valt zwaar. Zijn er mogelijkheden om de zorg te verlichten?

Van Neynsel biedt ook aan mensen met geheugenproblemen activiteiten in huiselijke sfeer. Op die manier krijgen zij een prettige dagbesteding en wordt u als mantelzorger ontlast.